۱۸ فروردین ۱۳۹۲، ۱۱:۳۳

به بهانه هفته سلامت/

سلامت سیبلی در مسیر گلوله های گازی نوشابه/ عطشی که فروکش نمی کند

سلامت سیبلی در مسیر گلوله های گازی نوشابه/ عطشی که فروکش نمی کند

مشهد - خبرگزاری مهر: صنعت نوشابه سازی با قدمتی 60 ساله در ایران کالای پر طرفداري را عرضه می کند که یکی از مضر ترین نوشیدنی ها برای بدن است و با صدایی شبیه شلیک گلوله هر روز بر سر سفره های ایرانی باز شده و سلامتی مردم را هدف قرار مي دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی نوشابه مهمان همیشگی سفره ایرانیان است که این ماده بدون شک زیان آور است و فواید آن در رفع تشنگی و ایجاد کالری ذره ای از مضرات این ماده کم نمی کند و صدای باز شدن بطری های نوشابه می تواند صدای شلیکی را برایمان تداعی کند که سلامتی مان را هدف قرار داده و اصرار در مصرف آن عطشی است که فروکش نمی کند.

قلب نشانه ای برای نوشابه

 کارشناس تغذیه در مورد این نوشیدنی پر طرفدار در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: از مواد تشکیل دهنده نوشابه می توان به افدرین، تورین، ویتامین ب و کراتین اشاره کرد که هر کدام اثرات مخربی بر بدن دارند.

مریم ناصری می افزاید: افدرین محرکی است که روی اعصاب مرکزی بدن تأثیر می‌گذارد که معمولاً در  داروهای کاهش دهنده وزن استفاده می‌شود، اما اثرات مخربی روی کارکرد قلب دارد.

وی ادامه می دهد: تورین، آمینو اسید طبیعی است که ضربان قلب و کارکرد ماهیچه‌ها را تنظیم می‌کند که باز هم در مفید بودن آن برای بدن شک بسیاری وجود دارد.

ناصری در توضیح بیشتر می گوید: ویتامین گروه ب نیز ار مواد تشکیل دهنده نوشابه است که این ویتامین از  گروهی از ویتامین‌ها است که می‌توانند شکر موجود در نوشابه را به انرژی تبدیل کرده و سبب ساخت ماهیچه شوند؛ البته این ویتامین‌ها مصنوعی بوده و عمل اصلی را انجام نمی‌دهند.

وی می افزاید: کراتین موجود در نوشابه نیز اسید اورگانیکی است که برای تولید انرژی ماهیچه‌ها مفید است؛ اما پزشکان استفاده از آن را اصلاً توصیه نمی‌کنند.

جرم گیری فوق العاده

وی در خصوص اسید موجود در نوشابه می گوید: نوشابه که ما از آن به نام نوشیدنی استفاده می کنیم می‌تواند به راحتی تمامی جرم‌های دستشویی، سطوح سرامیک و چینی را پاکسازی کند واسید آن همه باکتری‌ها و کثیفی‌ها را می زداید.

این کارشناس تغذیه می افزاید: نوشابه را  در محلی که جرم دارد و یا لباسی که چربی گرفته، بریزید و بعد از یک ساعت آن را بشویید و قدرت اسید موجود در این بطری را به چشم ببینید.

افزایش فشار خون با مصرف یک قوطی

وی یادآور می شود:  فشار خون بالا یک عامل خطرزا برای بیماری قلب و عروق است؛ خطر حمله قلبی یا سکته مغزی برای کسی که میزان فشار خون او 5.13 بر 5.8 است 2 برابر کسی است که فشار خون او 5.11 بر 5.7  است.

ناصری تاکید می کند: بررسی‌‌های محققان نشان می‌‌دهد به ازای هر قوطی نوشابه شکردار که در روز مصرف شده باشد، فشار خون به ‌طور منظم بالاتر می‌‌رود و نوشیدن بیش از 355 میلی لیتر آب میوه شکردار یا نوشابه گازدار در روز می‌‌تواند توازن فشارخون را به هم بزند.

وی می گوید: دانشمندان معتقدند که شکر زیاد در خون باعث به هم خوردن حالت عادی رگ‌‌ها و میزان نمک در بدن می‌‌شود؛ نوشیدنی‌های رژیمی که با شیرین کننده‌‌های مصنوعی شیرین شده باشند، چنین خطری را ندارند.

وی می افزاید: همه مواد و ترکیبات موجود در نوشابه مضر هستند و هیچ ماده مفیدی در آن وجود ندارد؛ نوشابه‌‌های بی‌‌رنگ هم اگر چه فاقد رنگ‌‌های شیمیایی هستند، مضرات زیادی دارند و مصرف آنها توصیه نمی‌شود.

 کارشناس علوم تغذیه  در خصوص استفاده از نوشابه برای هضم غذا می گوید: مصرف نوشابه با هدف هضم غذا و یا به عنوان نوشیدنی همراه غذا به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، دستگاه گوارش بدن برای هضم غذا نیازی به نوشابه ندارد و نباید با هدف تسریع هضم غذا نوشابه مصرف کرد.

وی بیان می کند:  برخی افراد هم نوشابه را به عنوان یک نوشیدنی و برای خنک شدن بدن مصرف می‌‌کنند که به این افراد نیز توصیه می‌‌شود نوشیدنی‌‌های سالم را جایگزین کنند.

ناصری در مورد افرادی که با مشکل ترشح زیاد و یا کم اسید معده مواجه هستند توصیه می کند: این افراد با  درمان دارویی این مشکل را حل کنند زیرا مصرف نوشابه می‌‌تواند عوارضی هم برایشان داشته باشد.

افزایش 61 درصدی خطر سکته قلبی

وی نوشابه را عامل خطری برای  سکته معرفی می کند و در توضیح بیشتر می گوید: مصرف مداوم نوشابه، خطر ابتلا به سکته قلبی را تا 61 درصد افزایش می‌‌دهد.

این کارشناس ادامه می دهد: یکی از مهمترین مسائل در مصرف این نوشیدنی استفاده بی‌‌رویه نوجوانان و جوانان از نوشابه‌‌های گازدار و تنقلات حاوی مواد قندی است که در این سنین با توجه به افزایش فعالیت‌های بدنی تمایل به مصرف این مواد نیز افزایش یافته و باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیری بر بدن و دندان‌‌ها می‌‌شود.

وی می افزاید:نوشابه‌های گازدار به دلیل وجود ترکیبات CO2 و تبدیل آن به اسید کربنیک باعث عدم جذب کلسیم مواد غذایی و در نتیجه ایجاد مشکلات اسکلتی و پوکی استخوان می‌‌شود و از طرفی حل شدن تدریجی مینای دندان و در نتیجه رنگ گرفتگی سطحی، ایجاد حساسیت، پوسیدگی‌های ریز روی مینای دندان را به دنبال دارد.

نوشیدنی که نباید نوشید

مصرف بیش از حد و دایمی این نوشیدنی عوارضی از قبیل سنگ كلیه و آلرژی‌های گوناگون پوستی مثل كهیر و خارش‌های پوستی، عوارض ریوی مثل آسم و خس خس سینه، آب‌ریزش بینی كه ناشی از مواد‌رنگی، نگهدارنده‌ها و طعم دهنده‌های به كار برده شده هستند را به همراه دارد.

هم چنین فشار خون، ضربان نامنظم قلب، بروز اضطراب كه ناشی از كافئین موجود در گروهی از نوشابه‌ها هستند، چاقی و افزایش وزن به علت دارا بودن حداقل بیش از صدكالری قند در هر لیوان مصرفی در مورد نوشابه‌های حاوی قند زمینه‌سازی برای بروز بیماری‌های قلبی و دیابت است.

پوسیدگی دندان‌ها به علت خاصیت اسیدی نوشابه‌های گازدار و در نهایت كاهش جذب كلسیم به علت وجود اسید فسفریك و سوق یافتن به سمت پوكی استخوان و سستی دندان‌ها می شود.

در نوشابه‌هایی كه به جای قند از آسپار تام استفاده شده در صورت مصرف مداوم و بیش از اندازه، عوارض گوناگونی در رابطه با خود ماده آسپارتام برشمرده می‌شود كه بالغ بر دهها عارضه جانبی هستند.

حتی بطری‌های پلاستیکی نوشابه‌ برای سلامت مضر هستند و این بطری ها از نوعی ماده شیمیایی سمی ‌‌موسوم به بیسفنول  تشکیل شده اند که می‌تواند از بطری به نوشابه و پس از مصرف نوشابه به بدن ما وارد شود.

متأسفانه با وجود توصیه متخصصان بهداشت و تغذیه که بارها به زیان آوری این نوشیدنی تاکید کرده اند هنوز هم غفلت مهمان سفره ایرانیان است و نوشابه جایگزین و رقیب اصلی نوشیدنی های سالمی مثل دوغ، شیر کم‌چرب و آبمیوه طبیعی است.

..............................................

گزارش : زهره رنگ آمیز

کد خبر 2027152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha